1
1

Swing RAST

RS staat voor RAST.
RAST staat voor Ram Air Section Technology.

In 2012 komt Swing met dit innovatieve RAST systeem op de markt. Al vanaf het begin zijn wij tijdens onze cursusweken de MITO, een A-scherm waar het RAST systeem is toegepast, gaan gebruiken. Ondertussen heeft Swing het RAST-systeem verder ontwikkeld en toegepast in de bouw van al hun schermen.

Het RAST-systeem heeft 2 varianten:
– 1.0 zonder ventielen voor het schoolscherm(de MITO) en tandemscherm(TWIN)
– 2.0 met ventielen voor de ARCUS, NYOS en AGERA

Waarom RAST 1.0 en RAST 2.0?

Het zijn 2 systemen die functioneel gebruikt worden in verschillende type schermen. Waar bij het ene scherm het accent ligt op het startgedrag, ligt bij het andere type scherm het vlieggedrag en de performance het accent.

RAST 1.0
Het RAST 1.0 is hoofdzakelijk ontworpen voor schermen met een groot oppervlak waarbij stuur/remdruk relevant is. In de praktijk is gebleken dat RAST 1.0 uitstekend werkt.

  • Het schoolscherm de Swing MITO met het RAST systeem zorgt voor een beter en rustiger startgedrag. Tijdens de opzetfase vult de Mito gelijkmatiger, trager zodat je meer tijd hebt om correcties uit te voeren indien nodig. Ook heb je bij omstandigheden met meer wind minder kans dat je ongewild gelift word.
  • Bij omstandigheden met nul-wind schiet het scherm tijdens de opzetfase niet meer over je heen. Om het scherm op te zetten hoef je niet meer veel snelheid te maken. Met een duidelijke input en een gelijkmatig versnelling vult het scherm zich zo dat het stabiel boven je hoofd komt. Het duurt even voordat het achterste gedeelte gevuld is maar daardoor heb je meer tijd om te beslissen of je gaat versnellen om te gaan vliegen.
  • Bij een Front-stall, zelfs in de meest zware testomstandigheden, zien we niet langer meer de gevreesde stabiele front rosette. Het lijkt er daarmee ook op dat dit probleem met de komst van het RAST definitief verdwenen is.

RAST 2.0
Bij de RAST 2.0 constructie wordt dezelfde verticale wand toegepast als in RAST 1.0. Echter in de verticale wand wordt bij de RAST 2.0 gebruik gemaakt van ‘ventielen’. De lucht stroomt net als bij RAST 1.0 naar het achterste gedeelte van het scherm tijdens de startfase. Echter wordt de schermdruk in deze sectie verhoogd door bijvoorbeeld aan te remmen tijdens turbulentie, dan sluiten de ventielen bijna volledig. Er blijft daardoor een hoge druk in het achterste gedeelte van het scherm en wordt resistenter tegen vervormingen.

Video RAST

Heb je vragen?

paragliding chabanon frankrijk
rast paraglider swing starten
paragliden vlieguitrusting RAST start
paragliden vlieguitrusting
paragliden vlieguitrusting SWING RAST frontstall

Start

Het startgedrag van het schoolscherm de MITO(klasse A) met RAST 1.0 is nog rustiger en gelijkmatiger dan de ARCUS(klasse B), NYOS(klasse B) en AGERA(klasse C) met RAST 2.0.

Vlieggedrag

Tijdens testvluchten met beide RAST-systemen valt het op dat schermcontrole via de stuurlijnen veel directer en efficiënter is dan bij schermen zonder RAST.
Er treedt nauwelijks vertraging op, het scherm reageert vrijwel direct op input via de stuurlijnen. Terwijl andere schermen moeilijk te controleren zijn in bijvoorbeeld sterke thermiek, turbulentie of bij gebruik van “full speed” heeft een piloot met RAST totale schermcontrole. Weliswaar wordt de schermdruk hoger tijdens snelle stuurinput echter het scherm reageert direct.

Inklappers

Het verschil tussen RAST 1.0 en RAST 2.0 merk je het meest bij de a-symmetrische inklapper: Hoe groter en venijniger je de inklapper probeert te simuleren des te kleiner ze worden. Het uitvoeren van andere verstoringen levert geen verschil in gedrag op.

Bij het gebruik van RAST 2.0 in de ARCUS, NYOS en AGERA is gebleken dat deze schermen in turbulentie een veel betere performance hebben dan schermen zonder RAST. Hoe turbulenter de omstandigheden des te meer performance ten opzichte van de andere schermen. Echter in normale omstandigheden zijn er geen verschillen in performance waar te nemen door het gebruik van RAST.

  • Inklappers veroorzaakt door sterke turbulentie zonder piloot input: Het scherm klapt veel minder diep in bij deze turbulentie.
  • Inklappers waarbij de piloot wel input geeft met de stuurlijnen: De piloot is in staat om een grote inklapper te voorkomen door het aantrekken van de stuurlijnen. Hierdoor wordt de schermdruk in het achterste gedeelte van het scherm vergroot waardoor een inklapper kan worden voorkomen.
  • Gesimuleerde inklappers: met de juiste techniek (langzaam de riser naar beneden trekken en kort vasthouden) kan met de RAST 1.0 een grote inklapper gesimuleerd worden. Echter de reactie door een op deze manier gesimuleerde inklapper kan dynamisch zijn.
paragliden vlieguitrusting inklapper

Reviews van cursisten

“Ik heb 4 jaar een SENSIS gevlogen en ben overgestapt op een NYOS RS. Het viel mij op dat het starten nog relaxter is en dat het mij meer plezier geeft om te starten. Ook tijdens sterke windomstandigheden op de start heb ik het scherm eenvoudig onder controle. Het is mij nog niet overkomen dat het scherm over mij heen schiet. Het zit misschien tussen mijn oren, maar ik voel mij een stuk rustiger in de lucht en vlieg met zelfvertrouwen een thermiekbel in.”

Patrick Peters
Turkije paragliden