Noodscherm vouwen

Wanneer je in Nederland hoger vliegt dan 100 meter, ben je verplicht om met een noodscherm in je harnas te vliegen. Dit noodscherm moet je officieel 2x per jaar laten uithangen, luchten en vouwen.

Door regelmatig je noodscherm te laten luchten en vouwen opent het sneller doordat er makkelijker weer lucht tussen de doeklagen kan komen. Een snelle opening is belangrijk bij problemen laag bij de grond of problemen waarbij er momenten zijn met weinig snelheid in horizontale of verticale richting, zoals bij negatief.

In Nederland moet elke paragliding piloot verplicht met een noodparachute in zijn harnas vliegen wanneer je hoger dan 100m vliegt.

Paraglidingschool Inferno organiseert elke winter en voorjaar een noodscherm gooi- en vouwdag. Voor piloten met eigen materiaal is dit de ideale gelegenheid om hun noodscherm te gooien, te “luchten” en weer te (laten) vouwen. Ook voor piloten zonder eigen harnas is het een zeer nuttige en leerzame dag – Paraglidingschool Inferno neemt voldoende materiaal mee waarmee je kunt oefenen.

Noodschermdag

Vouwen en herpakkken€  30,-
Harnas checkinbegrepen
introdag paragliding vucht Almelo

Je kan je noodscherm, al dan niet met harnas ook naar ons opsturen. Vergeet niet je naam, adres en contactgegevens in het pakket mee te sturen. Je kan bij ons langskomen op de vliegschool om het weer op te halen of wij sturen het weer aan je terug.

Hoe lang duurt het

Voordat wij jouw noodscherm vouwen,  hangen wij het eerst 3 dagen in de hal zodat het goed kan drogen. Hou rekening dat je het noodscherm 1 week zult missen.

Wij vouwen bijna alle type noodschermen. Wij zorgen ervoor dat deze op de juiste manier wordt uitgehangen, gelucht en gevouwen. Wij hebben hiervoor een vouwtafel en de juiste gereedschappen. Tijdens het vouwen wordt je reservescherm visueel gecontroleerd op meer dan 20 punten. Hiervan krijg je een rapport mee wat tevens geldt als vouwbewijs. Wij vouwen het hele jaar door reserveschermen.

Opsturen of brengen

Je kunt het noodscherm opsturen naar:

Paraglidingschool Inferno
Plesmanweg 15